Waarom worden sommige VRLA batterijen dik? Waarom lijken sommige VRLA batterijen ingedeukt?
Voor een goed functionerend combinatieproces in een VRLA batterij is een overdruk noodzakelijk. Deze overdruk wordt in stand gehouden door een overdrukventiel. Batterijen met zeer grote cellen zoals de BCI 4D, BCI8D, DIN A, B en C en natuurlijk batterijen voor elektrische voertuigen, hoogwerkers en schrobmachines kunnen als gevolg van deze druk bol gaan staan. Dit is vooral het geval bij hogere temperaturen die de behuizing plooibaar maken. Daarom is een zekere mate van verdikking normaal.
Als echter tijdens het laden een batterij ernstige uitstulpingen gaat vertonen, is dat niet normaal. Het is een indicatie van overlading of een geblokkeerd overdrukventiel. Als de lader goed werkt, moet een dergelijke batterij uit bedrijf worden genomen.
Een VRLA batterij kan ook een negatieve bolling vertonen.
Onder bepaalde omstandigheden kan zich binnen een gesloten batterij namelijk een (gedeeltelijk) vacuüm vormen. Batterijtemperatuur en omgevingsdruk kunnen een rol spelen, maar de voornaamste oorzaken zijn het recombineren en het ontladingsproces.
Het recombinatieproces gaat nadat de lading is beëindigd nog enige tijd door, totdat de meeste zuurstof in de batterij is verbruikt. Tijdens het ontladen neemt het volume in de batterij verder af. Diep ontladen VRLA batterijen hebben daarom vaak een ingevallen uiterlijk. Batterijen met grote cellen kunnen zelfs bij volledige lading een negatieve bolling vertonen.
Een ingevallen VRLA batterij dient te worden opgeladen. Als de negatieve bolling daarmee niet verdwijnt, is dat een volkomen normaal verschijnsel en geen reden tot bezorgdheid. Echter, als slechts één cel een negatieve bolling vertoont (of mist) is het aan te raden een belastingtest uit te voeren.